środa, 18 lutego 2015

Żurek z kiełbasą Łabimex, podany z kaszą




Żur zna chyba każdy. Dla mnie to pierwsza zupa, która kojarzy się z Wielkanocą. Najlepszy żur jadłam na Śląsku. Zapewne dlatego, że przygotowany był z zakwasu, robionego przez śląskie gospodynie. Kupowałam go w plastikowych butelkach, słoikach, nie raz zanosiłam butelkę szklaną na wymianę. Zakwas był pyszny. Gęsty, cudownie pachnący. Wychodził z niego fantastyczny żur.

Zawsze dziwiło mnie, że wiele osób myli żur z białym barszczem. Dla mnie to dwie różne zupy. Fakt, obie są białe. Zupa mleczka jednak również, a nikt nie ma z nią problemów. Jeśli i Wy macie kłopot z rozróżnieniem żurku i białego barszczy musicie wiedzieć, że żur robi się na zakwasie z mąki żytniej a barszcz biały, z mąki pszennej. Ponadto barszcz biały gotowany jest, zazwyczaj na wywarze z boczku czy kiełbasy a żur uważany jest za zupę postną.

Dziś proponuję żurek z dodatkami.  W daniu tym podoba mi się to, że do podstawowej zupy możemy dodać praktycznie wszystko. Warzywa, kiełbasę, boczek. Wybrałam żurek Łabimex, ponieważ jest dobrą bazą. Jest gęsty, intensywny w smaku, pozwala stworzyć danie sycące i interesujące. Ja, na przykład, dodałam do niego kaszę i warzywa.

Potrzebujemy:

  • 2 ziemniaki
  • marchewkę
  • pietruszkę
  • kawałek selera
  • cebulę
  • garść kaszy gryczanej
  • ok 2 szklanek bulionu
  • żurek Łabimex
  • natkę pietruszki
  • ewentualnie przyprawy
  • łyżka oleju


Ziemniaki, marchew, pietruszkę i seler obieramy, kroimy w kostkę. Cebulę kroimy w piórka. Siekamy natkę pietruszki.
W garnku rozgrzewamy olej, podsmażamy cebulę. Gdy cebula zeszkli się, dodajemy pokrojone warzywa. Mieszamy i dusimy pod przykryciem ok 5 – 10 minut.
Dolewamy bulion, gotujemy warzywa. Po około 5 minutach, dodajemy opłukaną kaszę. Wszystko gotujemy do miękkości.
Po około 15 minutach dolewamy żurek Łabimex, zagotowujemy.

Żurek podajemy posypany natką pietruszki. Ja nie doprawiałam go solą, pieprzem ponieważ, jak dla mnie, smak ma idealny.



Rada Małgosi:
Jeśli chcecie, żeby Wasz żurek był wyjątkowy, dodajcie do niego czosnek (ząbki wyjęte z pieczonej w łupinie główki), pieczoną kiełbasę w plastrach, łyżeczkę tartego chrzanu, kminek, łyżeczkę majeranku. Takie dodatki sprawią, że smaku wyjątkowego żurku nie zapomnicie długo.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz